HERÈNCIA I CORRUPCIÓ...
Dietrich Bonhoeffer
D'herència "històrica" sols pot parlar-se'n en l'àmbit cristià-occidental...
- en l'àmbit asiàtic les "tradicions" participen de la intemporalitat...
- L'irrupció de Déu en la "història", en un lloc i moment determinats... és a dir, l'encarnació de Déu en Jesucrist..., determina el pensament d'Occident...
- La història no és un vehicle efímer... Està situada en el "temps"... gràcies a la vida i mort de Jesucrist...
- en la seva temporalitat és història acceptada per Déu...
L'aparició de Jesucrist, (fa XX segles) desperta la qüestió de L'HERÈNCIA HISTÒRICA...
- la història occidental està lligada indissolublement amb el poble d'Israel...
- la qüestió de Crist és el signe de la lliure elecció...
- Una expulsió dels jueus d'Occident... porta una expulsió de Crist... Jesucrist era jueu...
- d'una manera molt diferent pertany a la nostra "herència-històrica" l'antiguitat greco-romana... i més diferent encara, el nostre passat pre-cristià...
- Roma està al servei de Crist... però, a la vegada, l'antiguitat és el temps en el qual:
- el signe més sagrat de la presència de Déu, la creu...
- és el símbol de l'extrema ignomínia i allunyament de Déu...
- l'herència romana < vinculació i assimilació de l'antiguitat amb "el cristià"... i l'herència grega < representants de l'oposició i enemistat amb Crist...
La relació dels alemanys amb l'antiguitat està determinada per l'helenisme...
- en la Reforma es donà un retorn a les fonts gregues...
- a Alemanya es sentí l'actualització anti-cristiana de l'herència grega...
- la relació amb l'antiguitat és diferent a Alemanya dels altres pobles "occidentals"...
- A Alemanya, el conflicte del natural amb la gràcia s'oposa a la reconciliació de naturalesa i gracia tal com es troba en l'herència romana...
L'autèntica herència de l'antiguitat està en relació amb Crist... (despresa d'aquesta relació..., l'antiguitat és un objecte intemporal de museu...)
- la separació de Roma, com a seu del Papa, no portà ni a Anglaterra ni a Alemanya a un retorn al propi passat pre-cristià...
- a Alemanya, la ruptura amb Roma arribà a agredir la base de l'herència històrica...
(el nostre passat propi-nacional pre-cristià no és ni serà mai herència històrica)
Jesucrist ha fet d'Occident una realitat històrica...
- la unitat d'Occident no és una idea..., és una realitat històrica.
- quan s'ha perdut la fe cristiana l'home ha de fer servir tots els mitjans... per a tombar la victòria a favor de la seva causa...
- com si fos la guerra total... es comença a veure's amenaçada la unitat d'Occident...
- la unitat d'Occident per la figura de Jesucrist és l'herència que hem rebut...
- el papa i l'emperador s'esforcen per la configuració d'aquesta unitat... ( sols poden guanyar lluitant junts o perir lluitant entre ells...)
Amb la Reforma queda destruït el corpus christianum...
- És inaudita la "pretensió" de l'església romana que sols hi ha una Església... una sola fe... i que la cristiandat necessita "un cap visible"...
- el papat < nostàlgia pel desaparegut-imperi-occidental...
- amb la Reforma quedà destruïda la unitat de l'Església.. i Luter volia, l'interessava la vertadera unitat de l'Església...
- La vertadera unitat de l'Església sols pot subsistir en Jesucrist viu... i no en el poder polític...
- en l'Església, Crist domina, no amb l'espasa sinó sols amb la seva paraula...
- l'espasa mai podrà crear la unitat de l' Església...
Només hi ha "una Església", i és l'Església de la fe regida exclusivament per la paraula de Jesucrist...
( la guerra dels "trenta anys" manifestà la divisió política d'Occident originada per la divisió de la fe. La "pau de Westfalia" segellà la divisió confessional com a destí i herència occidentals...)
- culpa i indigència comuns de la cristiandat-occidental
L'aparició de Jesucrist, (fa XX segles) desperta la qüestió de L'HERÈNCIA HISTÒRICA...
- la història occidental està lligada indissolublement amb el poble d'Israel...
- la qüestió de Crist és el signe de la lliure elecció...
- Una expulsió dels jueus d'Occident... porta una expulsió de Crist... Jesucrist era jueu...
- d'una manera molt diferent pertany a la nostra "herència-històrica" l'antiguitat greco-romana... i més diferent encara, el nostre passat pre-cristià...
- Roma està al servei de Crist... però, a la vegada, l'antiguitat és el temps en el qual:
- el signe més sagrat de la presència de Déu, la creu...
- és el símbol de l'extrema ignomínia i allunyament de Déu...
- l'herència romana < vinculació i assimilació de l'antiguitat amb "el cristià"... i l'herència grega < representants de l'oposició i enemistat amb Crist...
La relació dels alemanys amb l'antiguitat està determinada per l'helenisme...
- en la Reforma es donà un retorn a les fonts gregues...
- a Alemanya es sentí l'actualització anti-cristiana de l'herència grega...
- la relació amb l'antiguitat és diferent a Alemanya dels altres pobles "occidentals"...
- A Alemanya, el conflicte del natural amb la gràcia s'oposa a la reconciliació de naturalesa i gracia tal com es troba en l'herència romana...
L'autèntica herència de l'antiguitat està en relació amb Crist... (despresa d'aquesta relació..., l'antiguitat és un objecte intemporal de museu...)
- la separació de Roma, com a seu del Papa, no portà ni a Anglaterra ni a Alemanya a un retorn al propi passat pre-cristià...
- a Alemanya, la ruptura amb Roma arribà a agredir la base de l'herència històrica...
(el nostre passat propi-nacional pre-cristià no és ni serà mai herència històrica)
Jesucrist ha fet d'Occident una realitat històrica...
- la unitat d'Occident no és una idea..., és una realitat històrica.
- quan s'ha perdut la fe cristiana l'home ha de fer servir tots els mitjans... per a tombar la victòria a favor de la seva causa...
- com si fos la guerra total... es comença a veure's amenaçada la unitat d'Occident...
- la unitat d'Occident per la figura de Jesucrist és l'herència que hem rebut...
- el papa i l'emperador s'esforcen per la configuració d'aquesta unitat... ( sols poden guanyar lluitant junts o perir lluitant entre ells...)
Amb la Reforma queda destruït el corpus christianum...
- És inaudita la "pretensió" de l'església romana que sols hi ha una Església... una sola fe... i que la cristiandat necessita "un cap visible"...
- el papat < nostàlgia pel desaparegut-imperi-occidental...
- amb la Reforma quedà destruïda la unitat de l'Església.. i Luter volia, l'interessava la vertadera unitat de l'Església...
- La vertadera unitat de l'Església sols pot subsistir en Jesucrist viu... i no en el poder polític...
- en l'Església, Crist domina, no amb l'espasa sinó sols amb la seva paraula...
- l'espasa mai podrà crear la unitat de l' Església...
Només hi ha "una Església", i és l'Església de la fe regida exclusivament per la paraula de Jesucrist...
( la guerra dels "trenta anys" manifestà la divisió política d'Occident originada per la divisió de la fe. La "pau de Westfalia" segellà la divisió confessional com a destí i herència occidentals...)
- culpa i indigència comuns de la cristiandat-occidental
Procés de secularització
- de part protestant:
- alliberament i canonització del món i del natural
- autonomia que no s'oposa "en si" al cristianisme...
- de part catòlica:
- de signe = revolucionari
anticristià...
ant-esglesiàstic...
- rebelió de la burguesia i de les masses
- nacionalisme i odi a l'Església...
La ratio alliberada i el seu ús "lliure" creà una atmósfera de veracitat... però "mai" s'elimina l'obligació interna d'usar la raó honrada i sòbriament...
- la correspondència entre : lleis del pensament = lleis de la naturalesa...
- fa la raó una hipòtesi de treball..., resultat = la tècnica...
Abans la tècnica era qüestió d'artesania... En Occident-modern = domina de la naturalesa...
- la tècnica té un fi en si-mateixa... ( només protesta "una credulitat ingènua" )
- la ratio porta al domini de la "creació"... de la ratio alliberada sorgeix el descobriment dels "eterns drets" de l'home...
El domini social-econòmic exigeix: - el dret a la dignitat de la persona...
- el reconeixement del seu treball...
- les pretensions de "poder" per part de l'Església, s'ensorren...
- "la Llei és l'expressió de la voluntat universal "
- la burgesia, com a noblesa-productora, s'iguala a la noblesa de naixement...
- darrera la burgesia s'aixeca amanaçadora la "massa"... ( aixequen llurs acusacions i pretensions tan contra la noblesa de sang com contra la noblesa-productora )...
- la "nació" pren partit a favor del poble contra l'autoritat...
Tècnica, moviment de masses i "nacionalisme < l'herència "occidental" de la revolució...
- Massa i nacionalisme < enemics de la raó
- tècnica i massa < antginacionalistes
- nacionalisme i tècnica < enemics de la massa...
La Revolució francesa ha creat la nova unitat "espiritual" d'Occident = l'alliberament dels homes com a ratio, com a massa, com a poble...
( la nova unitat porta, ja en-sí , llavor de la destrucció... )
La impietat occidental :
- fàbrica del "nou home" (bolxevica o cristiana)
- baix la figura de Déu de Jesucrist < s'adora l'home {
- Luter < la llibertat del cristià
- catolicisme < l'home essencialment bo...
- des de la "revolució francesa", Occident s'ha fet essencialment enemic de l'Església
impietat sense esperança...
impietat plena d'esperança... { protesta contra la "impietat pietosa", que ha corromput "les esglésies"...
"Déu podria oir més gustosament
les maldicions dels impius...
que l'al.leluia dels pietosos" (M. Luter)
( la impietat carregada d'esperança... així com la impietat buida d'esperança... { fenómens tipicament "occidentals" )
- la ruptura total amb l'Església rarament "es compleix" del tot...
- la impietat amb esperança...retén la ruptura...
La democràcia americana té com a base: - no l'home alliberat
- sinó "el regne de Déu"...
Els dissenters... { - el regne de Déu no pot ser edificat pel poder estatal...
- el regne de Déu edificat per "la comunitat de fidels"
- el regne de Déu < exigència de la "democràcia"
En els "països" anglo-saxons < la democràcia s'imposa simplement com la forma cristiana de l'Estat simplement...
(la pretensió de la comunitat dels fidels d'edificar el món amb principis cristians acaba amb la total degradació de l'Església...)
( es priva a l'Església de la benedicció del dolor i del "possible renéixer" que brolla del dolor ) ...
- el "no-res" especificament "occidental": - un no-res revolucionari
- un no-res violent
- un no-res enemic de Déu i dels homes...
- la vida, la història, la família, el poble, la llengua, la fe... són sacrificats al "no-res"...
- en front de l'abisme del "no-res" s'extingeix la qüestió de l'herència històrica...
- No hi futur... No hi ha passat... Sols el moment... salvat del "no-res"...
- Res dura...Res obliga... ( el film, que amb el seu final queda oblidat, és el signe de la capacitat d'oblit d'aquest temps... )
- es "tem" mes el dolor prolongat que a la mort...
- es menyspreua el valor del sofriment com a configuració de la vida...
Podem alliberar-nos de caure en l'abisme:
- pel miracle de tornar a despertar la nostra fe...
- pel poder d'aquell que la Biblia senyala com "el que detén, katekhom" (2 Tess 2, 7)
- el miracle és l'acció salvífica de Déu...
- el lloc on s'anuncia el miracle de Déu és l'Església...
Occident rebutja la seva herència històrica... s'ha convertit en enemic de Crist...
L'Esglésies cristianes guardianes i testimonis... del miracle de Déu en Jesucrist "ahir, avui i per l'eternitat" (Heb 13,8)
- juntament amb elles... aquesta resta de poder estatal que encara s'oposa eficaç a la destrucció...
CULPA, JUSTIFICACIÓ, RENOVACIÓ
La configuració de Criost en nosaltres... dóna l'home real
- l'home real : - home jutjat
- home renovat...
- L'home incorporat a Crist < l'home real
- l'home afectat per la Creu < l'home jutjat
- l'home partícipe de la resurrecció < l'home renovat
- Tot pensament sobre l'home, sense Crist, = infructuosa abstracció...
La culpa < decantar-se de Crist
- coneixement de la culpa prové: - de la figura de Crist...
- en virtut de la gràcia...
El lloc "on" és real la confessió de la culpa < l'Església
- Esglesia < la comunitat d'homes que per la gràcia coneix i "reconeix" la culpa...
- l'Església avui es carrega el seu pecat personal i l'allunyament del "món occidental" ...
- per això en l'Església pot ser "lloc" del renaixement i renovació...
- és senyal de la presència viva de Crist = homes que es reconeixen culpables d'aquest allunyament... confessen la "culpa" sense mirar als costats... davant la figura de Crist...
- Crist prengué damunt la nostra culpa...
Quan "és reconeguda" i no negada "aquí" s'obre la possibilitat del perdó...
- els homes prenen els pecats "sobre si mateixos"... no amb decisió heròica sinó dominats per la culpa personal cap a Crist...
- no "justícia sancionadora"... sinó perdó...
- no calcular sinó reconéixer el pecat cap a Crist...
- es pot excusar el pecat d'altri però no el propi...
En ells i per ells l'Església coneix i confessa sa culpa...
L'Església confessa:
MOLTES VEGADES.-
- ha renegat del seu ofici de vigilància i consolació...
- ha negat als exiliats i als menyspreats la misericòrdia
- ha estat muda i no ha cridat davant "la sang dels innocents"
- ha estat culpable de la impietat de les masses
- ha esta culpable de la intranquil.litat i de l'explotació de la mà-d'obra...
- ha fet un culte diví avorrit...
- ha estat culpable de l'enfonsament de l'autoritat dels pares...
- ha estat culpable del menyspreu que es té a les persones "majors"
- " " de la divinització de la joventut...
- ha vist l'ús arbitrari de la força bruta, el dolor i sofriment dels innocents...
- no ha pronunciat paraula orientadora davant la dissolució de tot ordre...
- " " " davant la disbauxa sexual...
- ha assistit silenciosament a l'expoliació i l'explotació del pobres...
- " " a l'enriquiment i corrupció dels "forts"
- no ha aniquilat la calúmnia, la denúncia, el deshonor dels dèbils...
- ha desitjat seguretat, descans, pau, possessió, honors...
- no ha frenat les concupiscències del homes...
- no ha donat el testimoni de la veritat de Déu...
Així parla la incredulitat, que en la confessió de la culpa no veu la recuperació de la figura de Jesucrist...
- quan l'Església reconeix la seva culpa, no allibera els homes de la pròpia confessió de culpa...
- la humanitat corrompuda només pot subsistir davant Crist com a humanitat jutjada per Crist...
- l'Església i l'individu en quant jutjats, són justificats per aquell que pren sobre si tota culpa humana i la perdona...
La justificació d'Occident que s'apartà de Crist resideix exclusivament en la justificació divina de l'Església...
- l'Església és justificada i renovada per sa fe en Crist < Occident es justifica per la fe de l'Església...
( els pobles porten l'herència de la seva culpa... la maldició pot devenir benedicció...)
- Moltes vegades qui ha arribat al "poder" per "usurpació", arbitrarietat... o a-la-força pot "governar" amb justícia i dretura... Les ferides obertes poden cicatritzar... però no ser justificades...
- Justificació i renovació d'Occident sols es donaran si es restauren el dret, l'ordre i la pau... i renúncia a tota il.lusió de poder...
- Tota temptativa de salvar Occident amb l'exclusió d'una de les nacions està condemnada al fracàs...
L'ÚLTIM I PENÚLTIM
La justificació del pecador per la sola gràcia...
- el pecat queda submergit i vençut edn l'abisme de l'amor de Déu en Jesucrist...
- la presència de Jesucrist < ja no és una vida perduda, sinó justificada...
- No solament per la gràcia, sinó també per la fe sola...
- la "fe-sola" justifica una vida...
Creure en el Senyor Jesucrist és creure que la meva vida està justificada
- la fe no va mai sola... l'acompanyen la caritat i l'esperança...
- el camí de Pau = gloriar-se en la "Llei" i odiar a Crist...
- el camí de Luter = el convent i el fracàs...
(ambdós foren justificats per "la gràcia" de Déu a causa de Crist )
La darrera (la última) paraula és: el judici salvador sobre els camins i coses que precedeixen a la última paraula...
- Déu justifica pel "perdó" < la paraula que perdona i justifica < la última...
- no sempre cal la penúltima per a arribar a la última ( la justificació es dona sense haver de fer sempre el camí de Pau o de Luter... )
- cronològicament, la paraula justificant de Déu és paraula última... encara que hi ha quelcom previ...
- el "penúltim", el que ja en el temps ha caigut baix una acusació, pot ser justificat...
- el temps de gràcia és "temps-últim" en el sentit que ja no és pot comptar en una altre més...
- la fe-viva, que justifica... és realitzable cada dia...?
- Preguntam pel "penúltim" en la vida del cristià...?
(...en la presó, 5.12.43, B. escriu: "No podem
ni devem pronunciar la última paraula abans
de la penúltima. Vivim en el penúltim i
creim en l'últim, ¿ no és així ? "
Si el "mal" es fa poderós... injecta en el cristià el "verí" del radicalisme...
- la reconciliació amb el món es present com una traició... l'amor, com una hipocresia... el compromís com negativa farisaica ( cercle tancat dels pietosos...)
- Radicalisme odia el temps / el compromís, l'eternitat
radicalisme odia la paciència / el compromís, la decisió
radicalisme odia la prudència / el compromís, la senzillesa
radicalisme odia la mesura / el compromís, l'incommensurable
radicalisme odia el real / el compromís, la paraula...
(Ambdues actituds oposades a Crist ...)
La vida cristiana no es decideix ni en el radicalisme ni en el compromís...sinó en Jesucrist... Només Ell resol la relació últim - penúltim
Jesucrist = Déu encarnat - crucificat - ressuscitat
- en l'Encarnació coneixem l'amor de Déu...
- en la Cruxificció coneixem el judici de Déu...
- en la Resurrecció coneixem la volutat de Déu en "un orde nou"...
Jesucrist significa que Déu entra en la realitat creada...
Jesucrist, el Crucificat, significa que Déu pronuncia el judici definitiu sobre la creació caiguda... ( la Cruxificció de Jesucrist no significa anorreació de "la creació"... sinó que els homes poden seguir vivint baix aquest signe de la mort en creu... pel judici, si la menyspreuen; per la salvació, si la reconeixen com a vàlida...
L'home segueix éssent home... encara que sigui un home-nou-ressuscitat
- La vida cristiana és participació de l'encontre de Crist amb el món...
¿Què és el "penúltim" ?
- tot el que precedeix a l'últim...
- tot el que segueix a l'últim...
- és quelcom ja superat...
- el penúltim no és condició de l'ultim... sinó que "l'últim" condiciona el "penúltim"
- És el ser home i el ser bo...
- el ser de l'home precedeix a la "justificació"...
- el "penúltim" no elimina la llibertat de l'últim
- el penúltim ha de conservar-se curosament a causa de l'últim...
- no s'impedeix l'últim per la destrucció del penúltim...
- el "penúltim" < "Preparau el camí al Senyor... ompliu les valls... " (Lc. 3)
( l'actitud negativa, l'obstinació... poden endurir l'home de tal manera que Crist no pugui entrar per la gràcia...)
És difícil "creure" en la justícia i la bondat de Déu... quan s'ha caigut en l'escarni, l'abandó, la pobresa, la indigència...
Res exclou la tasca de la preparació del camí...:
- el famolenc necessita pa
- l'indigent, habitació...
- l'indisciplinat, ordre...
- l'esclau, llibertat...
Si el famolenc no arriba a la fe... la culpa recau damunt els qui li han negat el pa...
- En els temps que el món semblava estar relativament en ordre... l'allunyament de la fe fou especialment profund...
- l'acció de preparar els camins... és una realitat espiritual,... és la vinguda del Crist...
- Preparació de camí significa < penitència < conversió < veure com...
- així s'arriba a: - ser home
- ser bo
- Crist ve a la seva creació... la creació "caiguda" és creació encara...
- Crist redimeix del pecat i del poder del dimoni...
- el món caigut < resulta < com un món conservat...
( allà on l'home s'ha convertit en cosa, mercancia, màquina... (el món s'auto-destrueix...)
- la diferència està en que... quan es posa atenció, es pren en sèrio l'avant-últim... es dóna vigència a l'últim...
El penúltim es engolit per l'últim... però, mentre subsisteixi, la terra conserva la seva necessitat i el seu dret...
La vida cristiana és "el despuntar" de l'últim en mi... la vida instal.lada en el penúltim que espera l'últim...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada