ÈTICA
CRIST, LA REALITAT I EL BÉ
CRIST, ESGLÉSIA I MÓN
- "¿ Còm em faré bo ?"
- "¿ Còm faré jo el bé ?"
En lloc d'aquestes qüestions s'ha de plantejar una altra molt distinta:
- ¿ la voluntat de Déu ?
- No és d'importància definitiva que jo sigui bo...
- " " que l'estat del món es millori gràcies a mi...
- sinó que la realitat de Déu es mostri per tot...
- l'auto-testimoni del Déu viu > és la última realitat...
- Déu en Jesucrist...
- la qüestió "sobre" el bé només trobarà resposta en Jesucrist...
- "el real" talment com només pot tenir realitat en Déu...
"voler ser bo" en si incorre en la ironia de la irrealitat...
- Només participant de la realitat participam tantmateix del bé...
- no cal distingir entre subjecte i obra > originariament és u , és a dir, el "bo" i el "real"...
(distingir entre persona i obra, desfigura les paraules de Jesús: "l'arbre bo dóna fruits bons..." (Mt. 7,17)
(la resistència massiva que la societat ofereix al que és "un deure",... porta a una preferència ètica de l'individu sobre la societat... de l'època de l'invidualisme...)...
- una ètica de la intenció està tan "a la superfície" com una ètica de l'èxit... > i, amb freqüència, passa "el pitjor" a causa d'una "bona-intenció"...
- res ens justifica a aturar-nos arbitràriament en un punt determinat per a arribar a un judici definitiu... depèn de les conjuntures de cada moment...
- el "bé" no és la conformitat entre una una "norma" i un ser existent... el bé és la realitat vista i coneguda per Déu...
- "el bo" exigeix totalitat...
- l'home és un tot indivisible no sols com a individu en la seva persona i la seva obra, sinó també com a membre de la societat d'homes i criatures... Aquesta realitat fonamentada i coneguda per Déu...
- Aquest tot indivisible es diu "la creació"... regne de Déu... ambdues magnituds es troben lluny i igualment aprop de nosaltres... en Jesucrist
- ...el bé és arribar a participar en el tot invisible de la realitat de Déu...
Ètica cristiana < fonamentada en Déu...
Ètica empirico-positivista > el bé no és més que l'útil ...
- La mateixa realitat ensenya què és bo ...
- L' ètica cristiana parla de manera diferent de la realitat que és l"origen del bé"... la última realitat fora de tot l'existent...
- la realitat de Déu... no és una idea. Déu dóna testimoni de si mateix i es revela al món real.
En Jesucrist, la realitat de Déu ha entrat en la realitat d'aquest món...
- No es pot parlar correctament de Déu ni del món, sense parlar de Jesucrist... Tots els conceptes de la realitat que prescindeixen d'ell són abstraccions...
- Participar avui en la realitat de Déu i del món en Jesucrist...
s'oposa al nostre "avançament" una idea que juxtaposa dos àmbits::
a.- sobrenatural (Edat Mitjana)
b.- mundà (pensament de la "Reforma" )
el natural es subordina al regne de la gràcia...
el "pietisme" en oposició al món...
- la causa de Crist es converteix en un assumpte parcial...
(sector sacral i sector profà...)
- possibilitat d'existir en "un" d'aquests sectors... = a) existència espiritual que no participa de l'existència del món... b) existència del món que pot reclamar "autonomia formal"
a) el monjo
b) el protestant liberal
Mentre Crist i el món són concebuts com "dos àmbits" que xoquen... a l'home li queda una sola possibilitat:
Crist sense el món
o
el món sense Crist
- No hi ha dues realitats, sinó solament una realitat... < la realitat de Déu en la realitat de món, que s'ha revelat en Crist...
- és una negació de la revelació de Déu en Jesucrist voler ser "cristià" sense ser "mundà"...
- el tema dels "dos àmbits", que ha dominat constantment la història de l'Església, és "alié" al Nou Testament
- La unitat de la realitat de Déu i de la realitat del món, que es dóna en Crist, es realitza constantment en l'home...
- s’erigeix una llei cristiana que condemna la llei del món i que es posa en execució contra el món…
- L'àmbit de l'Església no està aquí per a disputar un fragment del territori del món... sinó per a testimoniar al món que segueix essent món, món estimat i reconciliat per Déu...
- l'Església de Déu no és quelcom per si mateixa... , com, per exemple, una organització religiosa en vida pietosa... sinó ser testimonis de Jesucrist davant el món...
- l'àmbit de l'Església es trenca, s'elimina i queda superat pel testimoni de l'Església sobre Jesús...
- el món, la mateixa realitat pecadora contra l'Església, o millor dit contra el regne de Crist... és el món maligne que precisament ha estat reconciliat amb Déu per Crist...
- La proclamació central del Nou Testament és que Déu ha estimat el món en Crist i l'ha reconciliat amb Ell...
El món "en sí" es torna contra la realitat de l'amor de Déu,... es troba en lluita amb la comunitat...
- La "missió" i l'essència de la comunitat consisteix en comunicar al món la seva reconciliació amb Déu...
- Superar la imatge dels "dos àmbits"...
- Dirigir la mirada a la imatge de: Jesucrist, l'Encarnat, el Crucificat, el Ressuscitat...
- en el cos de Jesucrist, prengué els pecats de tot el món...
- no es pot parlar del món com si estigués perdut ...
Tot es corrompria si es reservàs a Jesucrist per a l'Església...
- Crist ha mort pel món i només al mig del món Crist és Crist...
Quan s'aplica el concepte de "cos de Crist" a la comunitat... no és per a decantar la comunitat del món...
- és per a indicar que en el cos de Crist tots els homes han estat acollits...
Déu vol que en el món hi hagi: - treball = transformació en bellesa
- matrimoni = fecunditat
- autoritat = orde
- església = unitat...
- No hi ha, per tant, un "tornar" de l'àmbit "temporal" a l'àmbit "espiritual", sinó un exercici de la vida cristiana baix aquests "quatre" mandats...
ÈTICA, COM A CONFIGURACIÓ
La qüestió acadèmica d'un sistema ètic es presenta com la més supèrflua de totes les qüestions...
- no per indiferència... sinó, per pressió...
Abans, la fermesa de les "institucions" tolerava els pecats ocults,... i sostrèia el criminal de les mirades de la societat...
Ara, es dóna publicitat als "sants" i als "dolents"...
- La realitat es desemmascara... el "malvat" i el "bo" no surten de programes ètics sinó d'abismes profunds...
- és pitjor que un mentider digui la veritat...
- és pitjor que un que odia practiqui l'amor fraternal...
- millor que la veritat en llavis d'un mentider, és la mentida...
- el teòric de l'ètica es torna cec...
- el que es compromet equivocadament amb un programa ètic... perdrà "estúpidament" les energies..., el seu "martiri" no serà font de força a favor de la "causa"...
- el dolent noi coneix el seu rival...
- el senzill mantenir-se en la veritat de Déu amb ulls senzills i prudents, sense decantar la mirada d'Ell, és el que permet experimentar i conéixer la realitat ètica...
Commou el fracàs dels intel.ligents...
- volen fer justícia a ambdues parts... queden esmicolats pels poders que cauen...
- desenganyats amargament... cauen en mas dels més forts...
- tot fanatisme naufraga...
- la puresa de voluntat no es pot enfrentar al poder del mal..., ja que perd de vista la totalitat del mal...
- l'home que segueix la consciència queda solitari...
- el segur camí de l'obligació...
- el risc ds més autèntica llibertat...fàcilment consent el "mal" per a avitar el pitjor...
- refugi en la pràctica privada de la virtut... sabent guardar els límits permesos...
- mai és compensat el que s'omet...
La raó,
el fanatisme ètic
la consciència
l'obligació
la lliure responsabilitat
la virtut silenciosa
són bens i actituds d'una elevada humanitat, però
- no deixa de ser l'empresa d'un món vell contra el "nou"
un món ja passat contra la prepotència del present ...
És massa fàcil censurar les "armes" dels nostres pares, amb les quals assoliren grans coses..., però, en l'actualitat, no basten per els "combats" presents...
- cal canviar les "armes-rovellades" per les "lluents"...
- combinar senzillesa amb prudència...
És senzill qui:
- mira exclusivament la "realitat" de Déu...
- té el "cor-indivís"...
- no està fermat als "principis"...
- lligat per l'amor a Déu...
- contempla lliure i serè la realitat del món...
No és més savi el que està més "informat"
- Saviesa és conéixer el que és significatiu en els "fets" ...
- pot sonar molt teòric... i ho és mentre no es troba "el punt" on la realitat té el seu fonament...
- hi ha un "lloc" on la realitat i Déu s'han reconciliat...
- aquest lloc no està situat en qualque "part", fora de la realitat... es troba en la història com a miracle,... es troba en Jesucrist Ecce homo ¡ lloc de la reconciliació de món amb Déu...
ECCE HOMO ¡
- la figura del "reconciliador", Jesucrist, es situa entre Déu i el món...
- en "ella" es revela el misteri del món... es manifesta el misteri de Déu...
- Cap "abisme" de maldat queda ocult ... l'abisme de l'amor de Déu abasta la més profunda impietat del món...
- No hi ha impietat... no hi ha odi... no hi ha pecat..., que Déu no hagi pres damunt... Ecce homo...
- no hi ha un home ideal, no hi ha un món ideal...
- Ell no tolera que dividiguem el món i els homes d'acord amb nostres criteris...
Ens mena ad absurdum = es posa al costat de l'home real i del món real...
- es deixa acusar...
- converteix els jutges en acusats...
Prendre damunt... la naturalesa, l'essència, la culpa, el dolor de l'home...
- Jesucrist no és la transfiguració d'una elevada humanitat, sinó el "sí" de Déu a l'home real...
- en la "tempesta" es mostren les debilitats de la naturalesa humana amb més claretat que en els temps-tranquils...
- Menyspreu i "divinització" dels homes es donen la mà...
- l'home de bé que es retira dels homes... i es preocupa exclusivament d'ell-mateix... pateix la mateixa temptació de "menyspreu als homes" que el dolent...
Davant "l'encarnació" de Déu no pot subsistir el menyspreu dels homes...
- El "menyspreuador" dels homes menys-preua el que Déu ha estimat...
Estimar els homes pels seus "valors" < salut, raó, bondat... equival a menyspreuar... perquè és estimar una imatge idealitzada de l'home...
- només per l'encarnació de Déu és possible conéixer l'home real i no menyspreuar-lo...
- Només a través del judici Déu-contra-si-mateix, pot fer-se la pau entre ell i el món, i entre els homes...
- La figura del jutjat i crucificat és estranya... i digna de compassió per un món en el qual l'èxit és la mesura... de totes les coses...
- el món vol i ha de ser vençut per l'èxit... L'èxit justifica la injustícia realitzada...
- cap acusació pot reparar la culpa que cometé "l'afortunat"... l'èxit permaneix...
- El poder de la "terra" < el fi justifica els mitjans, com ho fa la història...
- es tracta de "fets", no de valoracions
- la majoria comet el pecat de la idolatria de l'èxit...
- si hi ha èxit no "es coneix" culpa...
S'oposa > l'èxit permanent = només "el bé" té èxit:
- el dret, la veritat, l'orde... són més estables a la llarga que la força, la mentida, l'arbitrarietat...
però,... aquesta "concepció-optimista" fracassa davant "els fets"...
- "etern plany" dels acusadors de la història = "tot èxit prové del mal"...
La figura del Crucificat desvirtua tot pensament orientat en el sentit de "l'èxit"...
- Ni el triomf de "l'afortunat"
- ni l'odi amarg del fracassat conta l'afortunat
guanyen al món...
Jesús no és "advocat":
- dels afortunats
- de les existències fracassades...
Jesús és l'acceptació voluntària del judici de Déu...
- en front de l'afortunat...Déu mostra en la creu de Crist la santificació del dolor...
- en front del fracassat... no la posició de pària..., sinó l'acceptació de l'amor de Déu...
Ecce-homo ¡
- les forces que configuren el món vénen d'un costat distint que el cristianisme...
- el cristianisme pràctic fracassa en el món tan com el dogmàtic...
- tota configuració atany sols a la única figura que ha vençut el món...< Jesucrist
- és Crist el qui configura als homes perquè es conformin a ell...
- Configurat a l'Encarnat... equival a ser l'home real...
- Configurat al Crucificat... equival a ser l'home jutjat per Déu...
- Configurat al Ressuscitat...equival a ser l'home "nou"...
L'home és home perquè Déu es féu home
- "configuració" significa configuració de Jesucrist en la seva Església...
Crist no fou: - mestre
- legislador
Crist fou : - home
Crist no estimà una teoria sobre el bé ...
estimà l'home real
La figura de Crist éssent una i sempre la mateixa... pren forme en l'home real de maneres diferents...
Ètica concreta < no es pot ni s'ha de dir el que és bo una vegada per totes... sinó com adquireix forma Crist entre nosaltres avui i aquí
L'Església és el lloc en el que es predica i esdevé el "procés" configurador de Jesucrist.
(la resistència massiva que la societat ofereix al que és "un deure",... porta a una preferència ètica de l'individu sobre la societat... de l'època de l'invidualisme...)...
- una ètica de la intenció està tan "a la superfície" com una ètica de l'èxit... > i, amb freqüència, passa "el pitjor" a causa d'una "bona-intenció"...
- res ens justifica a aturar-nos arbitràriament en un punt determinat per a arribar a un judici definitiu... depèn de les conjuntures de cada moment...
- el "bé" no és la conformitat entre una una "norma" i un ser existent... el bé és la realitat vista i coneguda per Déu...
- "el bo" exigeix totalitat...
- l'home és un tot indivisible no sols com a individu en la seva persona i la seva obra, sinó també com a membre de la societat d'homes i criatures... Aquesta realitat fonamentada i coneguda per Déu...
- Aquest tot indivisible es diu "la creació"... regne de Déu... ambdues magnituds es troben lluny i igualment aprop de nosaltres... en Jesucrist
- ...el bé és arribar a participar en el tot invisible de la realitat de Déu...
Ètica cristiana < fonamentada en Déu...
Ètica empirico-positivista > el bé no és més que l'útil ...
- La mateixa realitat ensenya què és bo ...
- L' ètica cristiana parla de manera diferent de la realitat que és l"origen del bé"... la última realitat fora de tot l'existent...
- la realitat de Déu... no és una idea. Déu dóna testimoni de si mateix i es revela al món real.
En Jesucrist, la realitat de Déu ha entrat en la realitat d'aquest món...
- No es pot parlar correctament de Déu ni del món, sense parlar de Jesucrist... Tots els conceptes de la realitat que prescindeixen d'ell són abstraccions...
- Participar avui en la realitat de Déu i del món en Jesucrist...
s'oposa al nostre "avançament" una idea que juxtaposa dos àmbits::
a.- sobrenatural (Edat Mitjana)
b.- mundà (pensament de la "Reforma" )
el natural es subordina al regne de la gràcia...
el "pietisme" en oposició al món...
- la causa de Crist es converteix en un assumpte parcial...
(sector sacral i sector profà...)
- possibilitat d'existir en "un" d'aquests sectors... = a) existència espiritual que no participa de l'existència del món... b) existència del món que pot reclamar "autonomia formal"
a) el monjo
b) el protestant liberal
Mentre Crist i el món són concebuts com "dos àmbits" que xoquen... a l'home li queda una sola possibilitat:
Crist sense el món
o
el món sense Crist
- No hi ha dues realitats, sinó solament una realitat... < la realitat de Déu en la realitat de món, que s'ha revelat en Crist...
- és una negació de la revelació de Déu en Jesucrist voler ser "cristià" sense ser "mundà"...
- el tema dels "dos àmbits", que ha dominat constantment la història de l'Església, és "alié" al Nou Testament
- La unitat de la realitat de Déu i de la realitat del món, que es dóna en Crist, es realitza constantment en l'home...
cristià - mundà
natural - sobrenatural
revelat - racional
no "hi ha identitat", sinó "unitat" donada en la realitat de Crist...
- polèmicament Luter utilitzà el "temporal" contra la "sacralització" de l'Església romana...
cal oposar-se:
de cristià > sacral "autonomitzat"
de cristià > mundà "autonomitzat"
Luter protestà contra el cristià que s'autonomitzava...
- Si es nega el fet de l'assumpció del món en Crist... es nega la validesa de l'evangeli per a tot el món...
- s’erigeix una llei cristiana que condemna la llei del món i que es posa en execució contra el món…
- un món
que subsisteix per
si, deslligat de
la llei de
Crist, degenera en
manca de “compromís” i
en arbitrarietat…
- No hi
ha un cristianisme
real fora de
la realitat del
món…
- no hi
ha una mundanitat real
fora de la realitat
de Jesucrist…
- tota temptativa
d’allunyar-se del món,…
ha de pagar,
després, amb una
immolacio pecaminosa al
món…
(superats els
pecats de la
sexualitat… es cau
en l’avarícia i
la copdícia…)
-
La realitat del
món troba en
Crist Déu i
el món reconciliats…
Antítésis estàtiques:…
- ¿ no és
l’Església de Jesucrist
um àmbit semblant,
del que està
separat l’àmbit del
món ¿
- és perillós
negar la
visibilitat de l’Església i
reduir-la a una
esfera purament espiritual…
-
Pertany a la
revelació de Déu
en Jesucrist que
adopti un espai
en el món… (
seria una confusió
fonamental interpretar aquest
espai de manera simplement
empírica…)
-
l’Església és el
lloc on es
dóna testimoni i
es pren realment
en
serio que Déu
ha reconciliat el
món amb Ell
en Crist…
- l'Església de Déu no és quelcom per si mateixa... , com, per exemple, una organització religiosa en vida pietosa... sinó ser testimonis de Jesucrist davant el món...
- l'àmbit de l'Església es trenca, s'elimina i queda superat pel testimoni de l'Església sobre Jesús...
- el món, la mateixa realitat pecadora contra l'Església, o millor dit contra el regne de Crist... és el món maligne que precisament ha estat reconciliat amb Déu per Crist...
- La proclamació central del Nou Testament és que Déu ha estimat el món en Crist i l'ha reconciliat amb Ell...
El món "en sí" es torna contra la realitat de l'amor de Déu,... es troba en lluita amb la comunitat...
- La "missió" i l'essència de la comunitat consisteix en comunicar al món la seva reconciliació amb Déu...
- Superar la imatge dels "dos àmbits"...
- Dirigir la mirada a la imatge de: Jesucrist, l'Encarnat, el Crucificat, el Ressuscitat...
- en el cos de Jesucrist, prengué els pecats de tot el món...
- no es pot parlar del món com si estigués perdut ...
Tot es corrompria si es reservàs a Jesucrist per a l'Església...
- Crist ha mort pel món i només al mig del món Crist és Crist...
Quan s'aplica el concepte de "cos de Crist" a la comunitat... no és per a decantar la comunitat del món...
- és per a indicar que en el cos de Crist tots els homes han estat acollits...
Déu vol que en el món hi hagi: - treball = transformació en bellesa
- matrimoni = fecunditat
- autoritat = orde
- església = unitat...
- No hi ha, per tant, un "tornar" de l'àmbit "temporal" a l'àmbit "espiritual", sinó un exercici de la vida cristiana baix aquests "quatre" mandats...
ÈTICA, COM A CONFIGURACIÓ
La qüestió acadèmica d'un sistema ètic es presenta com la més supèrflua de totes les qüestions...
- no per indiferència... sinó, per pressió...
Abans, la fermesa de les "institucions" tolerava els pecats ocults,... i sostrèia el criminal de les mirades de la societat...
Ara, es dóna publicitat als "sants" i als "dolents"...
- La realitat es desemmascara... el "malvat" i el "bo" no surten de programes ètics sinó d'abismes profunds...
- és pitjor que un mentider digui la veritat...
- és pitjor que un que odia practiqui l'amor fraternal...
- millor que la veritat en llavis d'un mentider, és la mentida...
- el teòric de l'ètica es torna cec...
- el que es compromet equivocadament amb un programa ètic... perdrà "estúpidament" les energies..., el seu "martiri" no serà font de força a favor de la "causa"...
- el dolent noi coneix el seu rival...
- el senzill mantenir-se en la veritat de Déu amb ulls senzills i prudents, sense decantar la mirada d'Ell, és el que permet experimentar i conéixer la realitat ètica...
Commou el fracàs dels intel.ligents...
- volen fer justícia a ambdues parts... queden esmicolats pels poders que cauen...
- desenganyats amargament... cauen en mas dels més forts...
- tot fanatisme naufraga...
- la puresa de voluntat no es pot enfrentar al poder del mal..., ja que perd de vista la totalitat del mal...
- l'home que segueix la consciència queda solitari...
- el segur camí de l'obligació...
- el risc ds més autèntica llibertat...fàcilment consent el "mal" per a avitar el pitjor...
- refugi en la pràctica privada de la virtut... sabent guardar els límits permesos...
- mai és compensat el que s'omet...
La raó,
el fanatisme ètic
la consciència
l'obligació
la lliure responsabilitat
la virtut silenciosa
són bens i actituds d'una elevada humanitat, però
- no deixa de ser l'empresa d'un món vell contra el "nou"
un món ja passat contra la prepotència del present ...
És massa fàcil censurar les "armes" dels nostres pares, amb les quals assoliren grans coses..., però, en l'actualitat, no basten per els "combats" presents...
- cal canviar les "armes-rovellades" per les "lluents"...
- combinar senzillesa amb prudència...
És senzill qui:
- mira exclusivament la "realitat" de Déu...
- té el "cor-indivís"...
- no està fermat als "principis"...
- lligat per l'amor a Déu...
- contempla lliure i serè la realitat del món...
No és més savi el que està més "informat"
- Saviesa és conéixer el que és significatiu en els "fets" ...
- pot sonar molt teòric... i ho és mentre no es troba "el punt" on la realitat té el seu fonament...
- hi ha un "lloc" on la realitat i Déu s'han reconciliat...
- aquest lloc no està situat en qualque "part", fora de la realitat... es troba en la història com a miracle,... es troba en Jesucrist Ecce homo ¡ lloc de la reconciliació de món amb Déu...
ECCE HOMO ¡
- la figura del "reconciliador", Jesucrist, es situa entre Déu i el món...
- en "ella" es revela el misteri del món... es manifesta el misteri de Déu...
- Cap "abisme" de maldat queda ocult ... l'abisme de l'amor de Déu abasta la més profunda impietat del món...
- No hi ha impietat... no hi ha odi... no hi ha pecat..., que Déu no hagi pres damunt... Ecce homo...
- no hi ha un home ideal, no hi ha un món ideal...
- Ell no tolera que dividiguem el món i els homes d'acord amb nostres criteris...
Ens mena ad absurdum = es posa al costat de l'home real i del món real...
- es deixa acusar...
- converteix els jutges en acusats...
Prendre damunt... la naturalesa, l'essència, la culpa, el dolor de l'home...
- Jesucrist no és la transfiguració d'una elevada humanitat, sinó el "sí" de Déu a l'home real...
- en la "tempesta" es mostren les debilitats de la naturalesa humana amb més claretat que en els temps-tranquils...
- Menyspreu i "divinització" dels homes es donen la mà...
- l'home de bé que es retira dels homes... i es preocupa exclusivament d'ell-mateix... pateix la mateixa temptació de "menyspreu als homes" que el dolent...
Davant "l'encarnació" de Déu no pot subsistir el menyspreu dels homes...
- El "menyspreuador" dels homes menys-preua el que Déu ha estimat...
Estimar els homes pels seus "valors" < salut, raó, bondat... equival a menyspreuar... perquè és estimar una imatge idealitzada de l'home...
- només per l'encarnació de Déu és possible conéixer l'home real i no menyspreuar-lo...
- Només a través del judici Déu-contra-si-mateix, pot fer-se la pau entre ell i el món, i entre els homes...
- La figura del jutjat i crucificat és estranya... i digna de compassió per un món en el qual l'èxit és la mesura... de totes les coses...
- el món vol i ha de ser vençut per l'èxit... L'èxit justifica la injustícia realitzada...
- cap acusació pot reparar la culpa que cometé "l'afortunat"... l'èxit permaneix...
- El poder de la "terra" < el fi justifica els mitjans, com ho fa la història...
- es tracta de "fets", no de valoracions
- la majoria comet el pecat de la idolatria de l'èxit...
- si hi ha èxit no "es coneix" culpa...
S'oposa > l'èxit permanent = només "el bé" té èxit:
- el dret, la veritat, l'orde... són més estables a la llarga que la força, la mentida, l'arbitrarietat...
però,... aquesta "concepció-optimista" fracassa davant "els fets"...
- "etern plany" dels acusadors de la història = "tot èxit prové del mal"...
La figura del Crucificat desvirtua tot pensament orientat en el sentit de "l'èxit"...
- Ni el triomf de "l'afortunat"
- ni l'odi amarg del fracassat conta l'afortunat
guanyen al món...
Jesús no és "advocat":
- dels afortunats
- de les existències fracassades...
Jesús és l'acceptació voluntària del judici de Déu...
- en front de l'afortunat...Déu mostra en la creu de Crist la santificació del dolor...
- en front del fracassat... no la posició de pària..., sinó l'acceptació de l'amor de Déu...
Ecce-homo ¡
- les forces que configuren el món vénen d'un costat distint que el cristianisme...
- el cristianisme pràctic fracassa en el món tan com el dogmàtic...
- tota configuració atany sols a la única figura que ha vençut el món...< Jesucrist
- és Crist el qui configura als homes perquè es conformin a ell...
- Configurat a l'Encarnat... equival a ser l'home real...
- Configurat al Crucificat... equival a ser l'home jutjat per Déu...
- Configurat al Ressuscitat...equival a ser l'home "nou"...
L'home és home perquè Déu es féu home
- "configuració" significa configuració de Jesucrist en la seva Església...
Crist no fou: - mestre
- legislador
Crist fou : - home
Crist no estimà una teoria sobre el bé ...
estimà l'home real
La figura de Crist éssent una i sempre la mateixa... pren forme en l'home real de maneres diferents...
Ètica concreta < no es pot ni s'ha de dir el que és bo una vegada per totes... sinó com adquireix forma Crist entre nosaltres avui i aquí
L'Església és el lloc en el que es predica i esdevé el "procés" configurador de Jesucrist.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada