PANORAMA SOCIOLABORAL Nº10
AUSTERITAT I ATUR, EL CERCLE VICIÓS
Podeu accedir-hi clicant AQUÍ.
NOTA DELS PREVERES DE PART FORANA DAVANT LA CRISI
Els preveres de Part
Forana, reunits a Pina, hem reflexionat sovint entorn de la crisi que cada
vegada pateixen més persones del nostre país, sentint com a nostres les
preocupacions i les esperances del poble.
Ara, encara que consideram
que amb cert retràs, no volem deixar d’aixecar la nostra veu unida al clam de
tantes persones i col·lectius que mostren el seu desacord amb moltes mesures
adoptades pels dirigents de la política i de l’economia a nivell d’Estat, a
nivell de les Autonomies i dels països de la comunitat europea. Volem també
mostrar la nostra solidaritat activa envers els qui suporten el pes més gros de
la crisi, que són precisament els més dèbils. Sabem que no podem quedar-nos en
pures lamentacions, i per això:
1.- Com a creients en
Crist i com a capellans, volem afirmar que la realitat de tanta gent que pateix
ha de ser per a nosaltres la preocupació prioritària. La glòria de Déu és que
les persones visquin en plenitud. I així ens ho transmet Jesús en el seu
missatge i en la seva vida.
2.- Creim que evangelitzar
avui passa per exercir la tasca curativa de Jesús, donar menjar al qui té fam,
defensar els drets dels desnonats, eixugar les llàgrimes provocades per la
impotència davant imposicions injustes.
3.- Demanam als qui
disposen de més ingressos i a les institucions - també de l’Església – que vulguin compartir
els propis béns i recursos amb els qui es troben sense feina i sense sou.
4.- Ens comprometem a
augmentar les aportacions de les nostres parròquies – i també dels nostres
ingressos personals - a través de
Càritas i d’altres organitzacions que denuncien despeses innecessàries,
potencien llocs de treball i reparteixen ajudes als més febles. També proposam
a la resta de parròquies, amb els seus moviments, confraries, etc. que vulguin
fer gestos actius de solidaritat.
5.- Destacam i ens adherim
a la tasca incansable de tants col·lectius civils que desinteressadament
promouen iniciatives per a compartir.
6.- Som conscients que amb
aquestes iniciatives – tant de les organitzacions civils com de grups
d’Església – podem fer el joc als nostres governants, que són els vertaders
responsables de l’Administració. Malgrat tot, no volem quedar-nos aturats, sinó
potenciar respostes urgents a tots els nivells, ja que les necessitats no poden
esperar de tal manera que a vegades ocasionen autèntiques tragèdies humanes.
7.- Denunciam que
l’Administració pública seguesqui fent retallades als treballadors, als
funcionaris, als pensionistes… Protestam perquè aquestes retallades afecten a
la qualitat de la Sanitat, de l’Educació i especialment dels serveis socials.
Estam en contra de la “llei de tasses per la justícia”, i de les dèbils mesures
per tal d’aturar els desnonaments (deshaucios) que deixen tanta gent al carrer.
8.- Denunciam que, mentre
se serveixen de tots aquests ingressos públics per a rebaixar el dèficit
europeu, no mouen un dit per augmentar els impostos dels més poderosos, no són
capaços de ficar-se amb els forts capitals exportats als “paradisos fiscals”,
no reformen amb eficàcia les administracions “supercarregades” de càrrecs
innecessaris. Denunciam que molts dels qui havien de donar llum han resultat
imputats per prevaricació i per corrupció; i el pitjor és que els judicis no
acaben mai, i a la fi no s’exigeix als culpables que tornin tot el que han
robat al poble.
Reconeixem, a la llum de
la fe en Crist, els nostres propis errors i egoismes que han enfosquit el
testimoni que devem donar com a cristians. Però hem volgut dir la nostra
paraula per tal d’aportar el nostre granet d’arena a una societat més justa i
solidària, on es puguin anar anivellant les cruels desigualtats, per a
contribuir a una vida digna de tota persona humana.
( proposta....)
Alliberar-se és lliurar-se a
l’altre.
Francesc Torralba - FOC NOU desembre 2012
Sant Pau escriu que som cridats a esdevenir homes lliures (Carta als
Gàlates 5, 13). Però alliberar-se no és, en l’Evangeli, un suggeriment gratuït.
Alliberar-se no és, en l’Evangeli,
un suggeriment gratuït. Qui creu en Déu se sap responsable del seu proïsme. El
seu germà té dret a la vida. Per això, tothom té el deure d’alliberar-se de tot
el que s’oposa al dret de l’altre. Treballar per Déu i pel proïsme exigeix que
ens sostraguem a l’atractiu de Ia possessió, del poder i del diner, i que
renunciem a voler dominar els altres.
És desitjable una vida més sòbria.
No tan sols per causa de la necessitat o de la crisi, sinó per a viure més
alliberats. La cobdícia, la set de domini, la passió dels honors allunyen les
persones les unes de les altres i les condueixen a arrogar-se tots els drets.
Qui creu trobar la seva vida, la perd: només aquell qui fa de la seva existència
un do, troba la vida.
L’alliberament d’un mateix demana
en la pràctica que, davant el dret dels altres a la vida, dominem la nostra tendència
a la possessió. És així com sorgeixen greus qüestions pertocant a l’acumulació de
béns privats, L’especulació de terrenys, certs tipus d’operacions financeres
que ens han conduït a aquesta profunda crisi.
L’educació hauria de crear una
nova mentalitat que dirà no a l’esperit de càlcul i a la cobdícia en el si de
la família, no a les manipulacions de subsidis i de fons secrets, no a la
recerca febrosa de l’enriquiment. Caldrà que ens alliberem de la passió
d’engrandir les pròpies possessions per tots els mitjans. Sense sobrietat i
mesura en la recerca del profit personal, cap veritable solidaritat, cap
solució equitativa no són possibles.
La crida evangèlica veritable
s’oposa igualment a la set de poder. En la pràctica, això implica. el refús de
mitjans d’intimidació, de pràctiques promocionals o sistemes de primes, si
aquests mètodes tornen a aplicar la llei del més fort en els terrenys del comerç,
del treball i de la política. Junts hauríem de vetllar perquè tota forma de
poder s’integri en un quadre de responsabilitat pública, de tal manera que
siguin eliminats tot exercici malsà del poder i tota temptació d’egoisme.
Respondre a la crida evangèlica
per a esdevenjr homes lliures significa que temperem el nostre desig de ser
valorats. En la nostra societat actual, són innombrables els individus i grups
que sofreixen una falta humiliant de consideració i que són relegats a l’últim
lloc: els no productius, els poc dotats, els discapacitats, els treballadors estrangers,
els antics detinguts que la societat condemna a un veritable exili de la comunitat,
els contestataris de l’ordre establert.
L’educació ha de fer percebre el
valor real de cada ésser humà. S’ha d‘aprendre a combatre la set dels honors i
de la consideració, la recerca sense fre de l’èxit personal. Frenar el desig de
ser valorat és reconèixer implícitament i lleialment el valor de l’altre, és
concedir un lloc a les exigències legítimes de l’altre. Les relacions humanes
dins d’una societat no poden ser plenament humanes mentre hi hagi individus i
grups que son tiranitzats per algunes persones encegades per un inacceptable
sentiment de superioritat. Tot ésser humà té dret a la consideració, cada poble
mereix ser respectat.
Amb l’ajuda de Déu, l’ésser humà
és capaç d’aprendre a donar-se sense càlcul i amb una abnegació introntollable a
la construcció d’un regne de pau. Alliberar-se del jou dels imperialismes, els
del diner, de la raó, del rendiment i de la potència, és essencial per a
alliberar els altres. Els homes que volen aquest alliberament seran blanc de
mots fiblons i de menyspreus. Caldrà que els contratemps i els fracassos temporals
no els aturin. Si estan animats per un amor sincer, aquest amor els donarà fermesa.
L’amor evangèlic no construeix sobre la sorra. Vol edificar sobre el granit les
estructures i en la solidesa del nostre cor, amb lentitud i tenacitat.
Aquesta missió depassa evidentment
les forces d’un sol home. Per això, Déu concedeix la força de l’Esperit. L’Evangeli
no és un recull de preceptes morals, és un encontre amb el Déu alliberador.
Nosaltres creiem que Jesús és el camí cap el veritable alliberament: "Si
el Fill, doncs, us allibera, sereu lliures de debò” (Joan 8,36). Qui li fa confiança
gosa afirmar amb sant Pau: “Tot ho puc en aquell qui em dóna forces"
(Filipencs 4,13), Fins i tot quan me’n manquin, cal no perdre aquesta convicció.
L’alliberament és la gran vocació
de l’Evangeli. Aquest alliberament no l’obtindrem sense una seriosa
redistribució de mitjans. Si creiem seriosament que totes les criatures humanes
són iguals als ulls de Déu, és essencial que, en el respecte a la singularitat
de cadascú, les persones siguin tractades en un pla d’equitat. Alliberar l’altre
és vetllar perquè pugui ser allò que està cridat a ser, perquè pugui esdevenir plenament
el que és. Això solament és possible si hi ha unes mínimes estructures d’acollida
que facin possible aquest desenvolupament. Treballar per aquestes estructures
és treballar per l’alliberament.
Qui practica l’Evangeli hi troba
no solament raons profundes per a un compromís total, sinó també una font
d’energia i de vida. Qui té fe, rep de l’Esperit llum i coratge, entusiasme i
empenta per anar sempre endavant pel camí de la renúncia a ell mateix, de l`amor
sense subterfugis, de l`alliberament d’ell mateix i de l’alliberament dels
altres. Les exigències d’aquest radicalisme evangèlic no s’oposen, de cap manera,
a allò que senten els no cristians quan escolten els impulsos més profunds del
seu cor.
El combat a favor dels altres
La sort de tot home va lligada a la del seu veí.
Alliberar-se d’un mateix és, precisament, sortir d’un mateix, oblidar-se de
l’ego i lliurar-se als altres.
Escoltar avui la crida del llibre
de I’Èxode és comprendre que la justícia bíblica no significa únicament la
recerca del propi alliberament, sinó també el combat a favor dels drets dels altres.
La sort de tot home va lligada a la del seu veí. Alliberar-se un mateix és, precisament,
sortir d’un mateix, oblidar-se de l’ego i lliurar-se als altres.
Alliberar-se i alliberar els
altres individidament i col·lectivament és una tasca que, a fi de comptes, no
es pot realitzar si els ciutadans no abordem el futur amb un coratge renovat
davant de la vida. El camí del pessimisme, tan estès avui, és el de la decadència
i de la caiguda.
Qui té fe i qui viu segons l’Evangeli
pot, gràcies ala força de l’Esperit, sostreure’s en totes les circumstàncies a
l’angoixa i a la desesperació. La promesa divina de felicitat permet al creient
despullar cada situació del seu caràcter de fatalitat. Se sent portat per la
certesa que Déu té cura de cada criatura i de tota la humanitat. La indiferència
evangèlica no és utopia. Estar segurs que som fills de Déu omple la vida d’una
pau profunda, ensenya a valorar les coses senzilles, a trobar la felicitat en
allò que és humil i modest, a satisfer-se en la moderació en tot. Aquesta confiança
no condueix a la resignació, sinó a una felicitat nova.
VIA CRUCIS - Jaume Reixach
1a estació: Pau VI, tres anys després de la clausura del Concili,
publica l’encíclica Humanae vitae,
que cau com una bomba dins i fora del món catòlic.
2a estació:profundament commocionat i trist, Pau VI es retira
als quarters d‘hivern i no publica cap més encíclica.
3a estació: el bisbe Lefebvre es nega en rodó a acceptar la
doctrina del Vaticà II i se separa de l’Església. Pau VI es veu obligat a
suspendre’l a divinis.
4a estació: Pau VI mor d’un infart a la residència papal de Castelgandolfo.
5a estació: Albino Luciani, el successor de Pau VI, mor abans de
dur a terme l’aplicació del Concili.
6a estació:el conclau es decanta per Karol Wojtyla, l’arquebisbe
de Cracòvia, de 58 anys. Entra en escena Joan Pau II, un papa amb vocació
de crack.
7a estació: el papa Wojtyla manifesta que el món és la seva parròquia.
Canvia el lema de "Totus tuus"
per "Totus meus”.
8a estació: l’afecció de Wojtyla als banys de multitud deriva en
multitud de banys.
9a estació: a mesura que el papa suma rècords augmenta la venda
de records, medalles i estampetes.
10a estació:els moviments neocatecumenals i els
"guerrillers” fan vot d’aplaudir el papa en tots els seus viatges triomfals
de cap d’estat del Vaticà.
11a estació: renovació de l’episcopat, amb promesa prèvia de lleialtat
personal al papa Wojtyla, que detestava el totalitarisme soviètic, però no el centralisme
totalitarista romà.
12a estació: l’aplicació de l’encíclica Veritatis splendor de Joan Pau II brilla per la seva absència en l’espinosa
qüestió dels abusos de clergues a menors, que són ocultats en virtut del no
menys esplendorós "secret: pontifici".
13a estació: els cismàtics lefebvristes es reincorporen a l’Església
sense retractació prèvia, mentre que els capellans i els laics fidels al
Concili resten sense església i són ignorats per la jerarquia.
14a estació: s’anuncia "l’any de la fe” per commemorar el cinquantenari
de la inauguració del concili Vaticà II, el concili del ‘goig i l’esperança",
del diàleg i del pluralisme. Aquestes dues realitats reben tractament a part;
es commemoren els vint anys d’existència del nou catecisme únic de l’església
universal. Joan XXIII, el gran artífex del Concili, ni s'esmenta. Consumatum est.
publicat
al diari EL PUNT-AVUI, sense data
La
detenció de Gerardo Díaz Ferrán, juntament amb un grup d'altres vuit
empresaris, acusats d'alçament de bens, blanqueig de capitals i altres
dolenties, ajuda, si més no, a entendre millor com funciona la corrupció al
nostre país. Com també ho explica l'acudit d'aquell home que va fent una
enquesta i li pregunta a un entrevistat: si a vostè li proposessin corrompre's,
que contestaria. Dons miri, fou la seva resposta, si això es una pregunta
d'enquesta la meva resposta seria, rotundament no. Ara bé, si per cas fos una
proposta, pot ser en podéssim parlar.
El senyor Díaz Ferrán ha estat un empresari molt important al nostre país, ha tingut al seu abast poder, reconeixement social, influència i, sobretot, recursos quantiosos. El seus mitjans i el seu patrimoni li haguessin permès, en qualsevol moment, aturar-se i viure, o seguir vivint com lo que era i havia estat durant molt d'anys: un home ric. El seu poder i la seva influència li varen permetre rebre favors i ajudes quantioses dels polítics, com quan va comprar, juntament amb altres socis, Aerolíneas Argentinas.
Però, com és evident, la cobdícia no n'entén de límits ni tampoc sap que és la prudència. El cas és que, com s'ha vist amb el comportament del senyor Díaz Ferrán i es veu amb molts altres casos, els uns, els polítics, no poden sobreviure, amb la dignitat que ells mateixos s'atorguen, sense els altres, els empresaris, perquè els uns, els empresaris, son els que tenen el poder de repartir el doblers i els altres, els polítics, el poder de repartir els favors.
I, vist que la naturalesa, tot i lo sàvia que diuen que és, actua amb un sol codi genètic el resultat no pot ser altre que el d'aquesta categorització moral unificada, seguida de la més rendible de les simbiosis possibles. I aquest pot ser sigui un dels motius pel quals el Papa ha dit que, pensant-ho bé, lo del infern era més aviat una metàfora, no fos cosa que a la fi ens hi acabéssim trobant tots.
ELS VESTITS DE DÉU...
El senyor Díaz Ferrán ha estat un empresari molt important al nostre país, ha tingut al seu abast poder, reconeixement social, influència i, sobretot, recursos quantiosos. El seus mitjans i el seu patrimoni li haguessin permès, en qualsevol moment, aturar-se i viure, o seguir vivint com lo que era i havia estat durant molt d'anys: un home ric. El seu poder i la seva influència li varen permetre rebre favors i ajudes quantioses dels polítics, com quan va comprar, juntament amb altres socis, Aerolíneas Argentinas.
Però, com és evident, la cobdícia no n'entén de límits ni tampoc sap que és la prudència. El cas és que, com s'ha vist amb el comportament del senyor Díaz Ferrán i es veu amb molts altres casos, els uns, els polítics, no poden sobreviure, amb la dignitat que ells mateixos s'atorguen, sense els altres, els empresaris, perquè els uns, els empresaris, son els que tenen el poder de repartir el doblers i els altres, els polítics, el poder de repartir els favors.
I, vist que la naturalesa, tot i lo sàvia que diuen que és, actua amb un sol codi genètic el resultat no pot ser altre que el d'aquesta categorització moral unificada, seguida de la més rendible de les simbiosis possibles. I aquest pot ser sigui un dels motius pel quals el Papa ha dit que, pensant-ho bé, lo del infern era més aviat una metàfora, no fos cosa que a la fi ens hi acabéssim trobant tots.
ELS VESTITS DE DÉU...
1.
Els vestits de Déu
“Ell que era de condició divina,
es va fer no res” (FI 2, 6-7).
Es va despullar del seu vestit
senyorial, diví, per no esclavitzar l’home, i es vestí de servent. Podem
distingir, en el seu nou vestit, cinc renúncies i cinc peces.
§
Es despulla de la seva capa de poder,
per no espantar l’home, i es vesteix de laboriositat.
§
Es despulla de la seva túnica de
riquesa, i es vesteix de pobresa.
§
Es despulla de la seva estola de justícia,
per no condemnar l’home, i es vesteix de misericòrdia.
§
Es despulla del seu mantell de
grandesa, per no empetitir l’home, i es vesteix de petitesa.
§
Es despulla de la seva banda de glòria,
per no enlluernar l'home, i es vesteix d’humilitat.
Els nostres vestits
¿Volem assemblar-nos a Crist? ¿Volem
que Crist neixi en nosaltres?
En primer lloc ho hem de desitjar
de veritat i amb força. Després haurem de revisar les nostres actituds, com
vestim, i veure què hauríem de canviar perquè "el nom de cristians no
sembli una falsedat, sinó que donem testimoni de Crist amb la nostra vida"
(sant Gregori de Nissa).
Així s’expressava sant Pere
Canisi, sant apòstol d’Alemanya: "Tenia set de pobresa, castedat i
obediència”. I demanava “un vestit de tres peces per cobrir-se l’ànima
despullada”. Les tres peces eren "la pau, l’amor i la perseverança”.
Tant de bo tinguéssim nosaltres aquesta
set i aquesta nuesa. Ara demanem a l’infant Jesús alguna peça del seu vestit.
Per exemple:
§
La senzillesa, per viure senzillament
i no rivalitzar. EI més valuós no és el més costós, sinó el més humà.
§
L’actitud de servei, per dignificar
i ajudar els germans.
§
La sobrietat, per ser més lliures
i compartir amb els altres.
§
La misericòrdia, per irradiar proximitat
i tendresa a tothom.
2. El triomf dels senzills i del senzill
L’Evangeli ens ensenya el valor de
les persones petites, de les coses petites, dels gestos petits.
Els petits
Déu va fer sempre opció pels
petits. Ell mateix es féu infant, abraçava i beneïa els infants, els posava com
a exemple i ens exigia ser com nens per entrar al Regne del seu Pare. Quina galeria
més brillant de petits en la història de la salvació i en la història de l’Església!,
a l’estil franciscà.
Els qui salvaran el món no són els
poderosos, els estels enlluernadors, sinó la gent bona, la gent senzilla i anònima,
la gent de bon cor; els fills de les Benaurances: pares de família, obrers anònims,
estudiosos que fan avançar la cultura, la ciència, la tècnica i el progrés, tot
plegat no reconegut sempre; també la multitud de gent servicial, sofrent i
orant; els milions i milions de voluntaris i missioners, que no escatimen temps
i diners per ajudar els altres; els donants anònims, com aquelles viudes de la Bíblia... Tots ells són els
pilars de les nostres societats.
La petitesa
S’esperava el Regne de Déu. Havia
de ser apoteòsic, victoriós, definitiu.
§
Resulta que el Regne de Déu fou un
infant.
§
Resulta que el Regne de Déu no
seria un gran imperi, sinó un gra de mostassa, un ferment.
§
Resulta que el Regne de Déu no era
aquí ni allí, sinó dins nostre.
§
Resulta que el Regne de Déu no
vindria com un llamp, sinó que se sembraria i creixeria lentament, pacientment,
superant dificultats i morts.
Les petiteses
Valorem les manifestacions
brillants, no els gestos senzills de cada dia. Cada dia observem veritables
miracles i no ens en sorprenem. EI miracle de la vida, el miracle de la salut,
els gestos de tendresa i simpatia, un somriure, una salutació, una paraula, una
pregària, un servei, un exemple, un dolor, un cant, un poema, l’obsequi d’una
besada o d’una flor... (La nena va regalar al pare una capsa molt bonica. Però
si està buida! No pare, esta plena de besades!)
L’obsequi dels Reis d'Orient no
fou tant l’or, l’encens i la mirra, sinó agenollar-se davant un infant pobre i desvalgut.
Això, la fe, la pregària, el toc de timbal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada