El Compendi de Doctrina Social esmentat parla de tots aquelles qüestions que afecten als drets fonamentals
socials, politics, econòmics, familiars, etc. de les persones i els pobles.
L’Església sap perfectament que la vida política dóna moltes voltes i que,
entre altres coses, no hi ha nacions o estats intocables per llei divina ni
natural...I que els temps també canvien d’acord amb la justícia i la prudència
del poble sobirà i els seus representants.
Els
Bisbes, tant els de la
Comissió Permanent espanyola com els de la Conferència Tarraconense
quan imparteixen les oportunes orientacions, a l’hora de votar en consciència,
potser posin l’accent en aquella part que més els pertoca com a bisbes d’un
territori determinat. Saben que això ho han de fer sense barrejar els dogmes de
fe i les solucions pràctiques o tècniques que corresponen als governants. Els
bisbes han de respectar la llibertat dels ciutadans, ja que aquests -també els
cristians- poden tenir diverses opinions i opcions a l’hora de prendre
decisions concretes. És evident que tant la Permanent espanyola com la Conferència Tarraconense
parlen del “bé comú” i de la “solidaritat” entre els pobles i entre els
ciutadans; un bé comú que es pot mantenir perfectament amb les diferents
combinacions polítiques que puguin sorgir del “dret d’autodeterminació”, dret
defensat per l’Església Catòlica en la seva doctrina social.
Hi ha
drets fonamentals per als pobles -i el de l’autodeterminació n’és un, ho ha
assenyalat l’Església, a través del magisteri ordinari dels Papes (el beat Joan
Pau II en fou un gran defensor)- que són previs a qualsevol llei positiva; és a
dir, són uns drets primaris, originaris i essencials que es troben per damunt
de constitucions i altres lleis humanes -totes elles peribles i modificables-
com podria donar-se en el cas que tractem. Hi ha, fins i tot, lleis que podrien
negar certs drets humans essencials i això, per descomptat, ho haurien de
denunciar.
Pel que
fa a la doctrina, cal donar suport a les normes que afavoreixin aquells drets
que poden perfeccionar els pobles, entre ells el dret a autodeterminar-se.
Aquest dret el pot exercir qualsevol poble per tal de voler ser “regió o
comarca regional”, “nacionalitat històrica”, “comunitat autònoma” -amb
diversos graus de sobirania i de competències- “nació” amb estat o
sense, “federació o confederació d’estats” o “nació i
estat independent o interdependent” (triem el que vulgueu, n’hi ha per tots
els gustos); allà els pobles amb la seva decisió ! Mentre no s’actuï mai amb
violència i es faci segons les regles de dret i de la democràcia -regles legals
tant de “iure condito” (lleis actualment vigents) com de “iure condendo” (lleis
futures, que es poden promulgar per al bé de tots)-, qualsevol camí pot ser
sempre just i correcte políticament. L’Església rebutja només els
“nacionalismes excloents” per mor de la violència moral o física que comporten
o poden causar.
En fi,
en aquests terrenys, els demòcrates i molt més si s’anomenen cristians,
començant pels Bisbes, han de mantenir el respecte als drets i la llibertat
dels seus fidels. Si no, després, encara tot es complica més, amb fets dels
quals la història n’ha guardat memòria i que no són gens desitjables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada